Heb je een banaan op je website?

Als ik deze vraag stel krijg ik vaak leuke reacties, rare gezichten en vooral veel vragen. De geweldige uitspraak van Seth Godin, over de banaan op je website doet veel stof opwaaien. Zo ook bij mijn jongste zoon. Hij heeft er het volgende filmpje over gemaakt.

Fan van bananen

Ik ben een groot fan van bananen. Dat komt omdat er in bananen een stof zit die je vrolijk maakt. Als je elke dag een banaan eet draag je bij aan je geluk. Het is echt waar! Probeer het maar eens.

Banaan op je website

Een banaan op je website maakt je bezoeker blij. De spreekwoordelijke banaan is een duidelijke call-to-action op je website. Je wijst hiermee de bezoeker de weg. Je vertelt ze wat ze op je website kunnen vinden en vooral wat ze kunnen doen. Klikken!

Websitebezoekers zijn net aapjes

Websitebezoekers wippen van website naar website en stoppen als je hun aandacht weet vast te houden. Websitebezoekers kun je vergelijken met aapjes die op zoek zijn naar iets wat hun aandacht trekt. Naar iets dat ze graag willen. Die ene banaan.
Je websitebezoeker wil snel vinden wat hij zoekt. Websitebezoekers hebben geen zin om rustig door je website te bladeren. Ze willen iets, en ze willen het nu! Hun vinger paraat op de muisknop om te klikken. Geef ze iets om op te klikken, maak je website gebruikersvriendelijk.

Waar is je banaan op je website?

Wat voor soort aapjes bezoeken nu je website?

Heb je daar al eens over nagedacht? Zijn het:

  1. De spontane bezoekers zonder plan?
  2. De kijkers die inspiratie zoeken?
  3. Kopers?
  4. Vergelijkers, waar kan ik het beste slagen?
  5. De trouwe bezoekers die herhaaldelijk terugkomen?

Leef je in, en vraag je per doelgroep af wat ze graag willen vinden op je site. En biedt ze dit aan door middel van een duidelijke banaan. De call-tot-action-knop.

Waaraan voldoet een goede banaan?

Een goede banaan is:

  • Duidelijk zichtbaar
  • Geeft goed aan wat je kunt vinden als je op de banaan drukt
  • Is het enige punt op je website waar je naar toe wordt getrokken
  • Haalt twijfels weg door een geruststellende tekst nabij de banaan
  • Roept op tot actie.
  • Werkt mee aan het doel van je website!

Doel van je website

Het klinkt voor de hand liggend, maar het doel van je website moet duidelijk zijn. Wat wil je dat de aapjes gaan doen? Welke conversie vind je belangrijk? Je kunt je doel steeds wisselen maar het blijft van belang dat je bananen bijdragen aan dit doel. Bedenk per pagina wat de belangrijkste actie is voor je bezoekers, en maak daar een banaan voor. Houd je website in beweging.

Twijfel

Als je twijfelt of de banaan op je website wel opvalt, bekijk je website dan eens op een afstand tussen je wimpers door. Waar wordt je dan naar toe getrokken? Is er een mogelijkheid om te verduidelijken?

Hulp nodig?

Vraag jij je misschien af of je een duidelijke banaan hebt op je website? Kom je er niet uit? Of heb je hulp nodig? De websitedokter helpt. Druk op de banaan voor een webscan.

Waar is je banaan op je website?

Reacties zijn gesloten